رسانه های اجتماعی حفاظت از یک گربه وحشی را در آفریقا تقویت کردند
با استفاده از یک گربه وحشی به عنوان مطالعه موردی، محققان نشان دادهاند که فیسبوک و اینستاگرام میتوانند به تلاشهای حفاظتی کمک کنند. پروژه Urban Caracal که در سال 2014 تأسیس شد، از رسانه های اجتماعی برای آموزش در مورد کاراکال (Caracal caracal)، گربه وحشی بومی آفریقا استفاده می کند. در مطالعهای که در Environmental Communication منتشر شد، محققان از Google Trends برای تعیین میزان محبوبیت کاراکالها در جهان قبل و بعد از ایجاد پروژه استفاده کردند. این تیم همچنین از دادههای فیسبوک و اینستاگرام برای تجزیه و تحلیل مطالبی که پروژه به صورت آنلاین پست میکرد و بررسی همه مشارکتهای عمومی در مورد کاراکالها استفاده کرد. این تیم متوجه شد که جستوجوها روی این گونهها پس از راهاندازی پروژه دو برابر شد. تیم همچنین دریافت که این پروژه اکنون بیش از 16800 فالوور فیس بوک و بیش از 7300 فالوور اینستاگرام دارد. علاوه بر این، واتساپ و رسانههای اجتماعی به نویسندگان کمک کرد تا به مرگهای کاراکال اشاره کنند که به آنها در ارزیابی جمعیت کمک کرد. گابریلا لیتون و لورل سرییز از دانشگاه کیپ تاون در بیانیهای مطبوعاتی گفتند: «این مقاله به درک ما از راههای مختلف مشارکت عمومی در علم کمک میکند.» این نشان می دهد که چگونه گونه های کاریزماتیک می توانند به حفاظت و آگاهی عمومی از تنوع زیستی در مناطق شهری کمک کنند. این تحقیق نشان میدهد که چگونه میتوان از علاقه عمومی به اکولوژی شهری و پدیده جهانی «گربهها در اینترنت» استفاده کرد تا از اقدامات حفاظتی استفاده شود.»
منبع: foodbusinessnews