از سلفی گرفته تا بالای درختان: سازمان‌های غیردولتی تایلند گیبون‌های اسیر را نجات داده و آزاد می‌کنند

پوکت، تایلند – هوا غلیظ و چسبناک در جنگل اطراف مرکز پروژه احیای گیبون است. تانافات پایاککاپورن، رئیس پروژه، خم می‌شود تا پوسته‌های دور ریخته شده میوه‌های لنگست را بردارد، که نشانه‌ای از وجود گیبون‌های وحشی در منطقه است. در حالی که یک سری صداهای بلند و ملودیک در جنگل طنین انداز می شود، تانافات به سایبان نگاه می کند و لبخند می زند. او می‌گوید: «پسر بو گاهی اوقات به ملاقات او می‌آید.

بو یک گیبون 37 ساله دست سفید (Hylobates lar) است که در سال 1993 پس از دستگیری و نگهداری به مدت پنج سال به عنوان حیوان خانگی نجات یافت. او یکی از حدود 400 گیبونی است که GRP به رهبری تانافات نجات داده و احیا کرده است. حداقل 100 مورد با موفقیت در استان های چیانگ مای و پوکت رها شده اند، جایی که جمعیت گیبون وحشی قبلاً توسط شکارچیان غیرقانونی نابود شده بود. پسر بو یکی از این گیبون‌ها است، اما خود بو برای رها کردنش مشکل است. علیرغم هفت تلاش، او همچنان به مرکز باز می گردد یا برای جستجوی انسان ها از جنگل خارج می شود. او اکنون مقیم دائم مرکز توانبخشی است.

تایلند خانه چهار گونه گیبون است: سفید دست یا لار. سیاه دست یا چابک (Hylobates agilis)، پیله دار (Hylobates pileatus) و سیامانگ (Symphalangus syndactylus) که اکنون به دلیل شکار بی رویه و تکه تکه شدن زیستگاه در نیمه دوم قرن بیستم در فهرست در معرض خطر قرار گرفته اند. در بخش‌هایی از تایلند، از جمله پوکت، جمعیت‌های وحشی تا انقراض شکار شدند، زیرا گیبون‌های اسیر تبدیل به لوازم عکاسی بسیار سودآور در صنعت گردشگری شدند. امروزه، اجرای قانون سخت‌گیرانه‌تر این عمل را مهار کرده است، اما قاچاق غیرقانونی گیبون‌ها ادامه دارد، عمدتاً برای تأمین تجارت رو به رشد حیوانات خانگی عجیب و غریب. نوزادان با ارزش ترین در نظر گرفته می شوند. به گفته تانافات، این بدان معناست که به ازای هر گیبون شکار شده، “هفت نفر باید در طبیعت کشته شوند، زیرا آنها باید تمام خانواده را بکشند تا بچه داشته باشند.”

در پوکت، به لطف تلاش‌های GRP برای معرفی مجدد، اکنون جمعیت کمی از گیبون‌های سفید دست در طبیعت زندگی می‌کنند. اما بازسازی و رهاسازی گیبون ها بسیار دشوار است و تلاش های اولیه تیم در دهه 1990 منجر به نرخ بالای مرگ و میر شد.

تانافات می گوید: «گیبون ها برادران من هستند. هر زمان که شکست خوردم و آنها مردند، احساس کردم مسئول مرگ برادرم هستم.»

در طول سال‌ها، GRP روش‌های خود را اصلاح کرده است، از داده‌های انباشته شده خود پروژه یاد می‌گیرد و با IUCN، مرجع جهانی حفاظت از حیات وحش، کار می‌کند. ابتدا، تیم حیوانات نجات‌یافته را قرنطینه کرده و آزمایش‌های سلامتی انجام می‌دهد و بیماری‌های عفونی قابل انتقال به دیگران را بررسی می‌کند. اگر آزمایشات واضح باشد، گیبون به مرکز توانبخشی منتقل می شود.

در اینجا، توانبخشی شامل یک سری تکنیک برای “آموزش گیبون ها چگونه دوباره وحشی شود” است. به عنوان مثال، ممکن است موانعی در کف محفظه قرار داده شود تا گیبون هایی را که قبلاً آموزش دیده بودند برای شروع تاب خوردن تشویق کنند. صفحه های استتار بلند در اطراف محفظه ها پوشانده شده است و یک سیستم تغذیه با طناب برای به حداقل رساندن تعامل گیبون ها با انسان استفاده می شود. تانافات می گوید: «ما یک قانون طلایی داریم. هر زمان که آنها در منطقه توانبخشی هستند، ما دیگر هرگز آنها را لمس نمی کنیم.”

منبع:news.mongabay

nbronmay547ze

Recent Posts

لابی روغن نخل اندونزی 1 میلیون هکتار از مزارع جدید سولاوسی را هل می دهد

گورونتالو، اندونزی - یک سازمان صنعت روغن نخل و یک شرکت دولتی طرح جدید روغن…

1 ماه ago

کشته شدن ببر سوماترا در استان سوماترای غربی اندونزی به دام افتاد

پادانگ، اندونزی - یکی از حدود 400 ببر سوماترای باقی مانده در جهان در 25…

1 ماه ago

بنگلادش برای جلوگیری از وحشت افعی‌های راسل، ابتکارات آگاه‌سازی را معرفی می‌کند

تا حدود یک دهه پیش تصور می‌شد افعی راسل تقریباً در بنگلادش منقرض شده است،…

1 ماه ago

16 پیشنهاد روز ملی شیرینی چیپسی شکلاتی برای صرفه جویی در مقداری شیرینی از تغییر

عشق ما به کوکی‌های شکلاتی را نمی‌توان به یک روز از سال محدود کرد، اما…

1 ماه ago

سونی لی فاش می کند که غذای جشن بعد از المپیک او کدام غذا خواهد بود: “خیلی آسیایی از من”

سونی لی پس از یک عملکرد فوق العاده در المپیک پاریس، هوس یک چیز می…

1 ماه ago

ایلونا ماهر مدال المپیک را با کروسانت غول‌پیکر جشن می‌گیرد: «یک غذای کوچک»

ایلونا ماهر، بازیکن راگبی، پس از کسب مدال برنز المپیک 2024 پاریس، اشتهای خود را…

1 ماه ago